lördag 26 maj 2012

Final

Ok - då är det alltså dags - schlagerfestivalens grand final är på ingång - det är bara några få timmar kvar innan vi vet vilken låt som är framröstad som Europas bästa - men som förmodligen kommer att vara bortglömd i övermorgon för resten av deltagarländerna - om inte vinnaren heter Loreen och kommer från Sverige det vill säga.

Om allt vore som vanligt - skulle Elisabeth - ha skrivit världens längsta krönika om detta evenemang - listat och kritiserat - och detta inlägget skulle vara totalt onödigt. Men eftersom hon tydligtvis har världens längsta bloggtorka - måste nån ta över stafettpinnen - och just nu känner jag mig träffad. (urk)

Och för att allt ska få mesta tänkbara effekt - måste ju krönikan skrivas redan innan själva tävlingen - allt annat vore ju otänkbart.
För hur kul är det egentligen att lista vinnaren i efterhand - man vill ju så gärna brilljera lite av bara farten ;)

Ska jag vara helt ärlig - är de flesta bidragen rena sömnpillren - jag somnade i soffan efter bara halva semifinal 1 - och kanhända har jag därför missat något riktigt guldkorn - men sannolikheten är lika med noll - återstår alltså att se. Av den orskaken listar jag bara Rysslands grand old ladies från den finalen trots att de inte kan sjunga - men deras charm och popularitet kan man inte bortse ifrån. Troligen kommer de ganska högt i prislistan.

Övriga länder som är mina favoriter är:
Serbien med sin smäktande schlagerballad som bara växer - kan bli riktigt farlig.
Malta med en kitchig refräng - glöm inte kolla in hans fotföring.
Litauen med sångaren som mirakulöst får tillbaka synen efter halva sången - hans enhandsrondat imponerar däremot!!

Mina bubblare är:
Turkiet kommer att vinna poäng för sitt scenframträdande - påminner om en Sean Banan fast på turkiska.
Cyperns bidrag levereras av medelhavets egna Charlotte Perrelli - glad och medryckande.

Däremot tror och hoppas jag innerligt att Loreen går och vinner hela tjottabaletten - det tycker jag verkligen att hon är värd!!
Låten är bara bäst och hon bjuder på något nytt och spännande.

Som sagt - om några timmar vet vi - och jag lovar då att återkomma med ett "vad var det jag sa"
eller ett "jaha - jag hade visst fel".

Vilka är era favoriter??



Kvällens segrare.....??

1 kommentar:

  1. TACK!!!

    Vad glad jag blev över ett Eurovision-inlägg!!! Jag har enbart sett en halv semifinal (i torsdags), och knappt nåt av "inför"-programmen, så jag känner mig rätt lost för ovanlighets skull.

    Har hört/sett några av de du kommenterade - Rysslands gummor är ju ljuvliga :) och Turkiet tror jag tar sig, lite jobbig men rolig låt :) Litauen däremot, den blinde fast seende killen, ger jag inte mycket för annat än den där dansgrejen.

    Var inte Estland rätt bra? Och Spanien har jag för mig? Jag kan blanda ihop bidragen. Blir kul att se allt ikväll!!

    SvaraRadera