onsdag 11 januari 2012

Noskvalster

Vad jag förstått - genom att googla mig fram på nätet - är noskvalster väldigt vanligt förekommande hos hundar. Främst hos de hundar som går på dagis och regelbundet träffar andra hundar - så sprids noskvalstren genom direktkontakt.

Jag vet inte vad som fick mig att tro att Frasse hade just noskvalster - men jag tyckte att han uppvisade många av de symptom som är kännetecknande hos kvalstren.

Därav ett vetrinärbesök inplanerat och bokat till idag. Känns alltid skönt att låta kunnigt folk titta på honom och göra en bedömning. Därför kändes det verkligen bra att få höra - att det inte alls var några kvalster som kröp runt i hans nos och bihålor - utan att han istället fått en liten släng av snuva - därav hans nysningar - och fick rådet att hjälpa nosen lite på traven med vanlig Nezeril nässpray (barnvarianten) som man kan köpa på vilket apoteket som helst.  Vad skönt - jag oroade mig helt i onödan.

Mer information om noskvalster hittar du bland annat här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar