måndag 9 januari 2012

Funderingar om glädje

"Delad glädje är dubbel glädje – ett tänkvärt citat om glädje som är så sant som det är sagt. För tillsammans med vänner, med sin kärlek, familj eller med någon som du ännu inte känner skapas en bra grund för en vänskap som kan vara för evigt".


Hur ska någon kunna dela din glädje om du inte delger den till andra. Om du håller inne med trevliga och uppmuntrande livserfarenheter - hur ska jag då kunna vara glad åt det trevliga som händer i ditt liv? Allt jag vill är ju att vara en del av ditt liv - att tillsammans kunna dela både glädje och sorg.

Bygger det inte på förtroende och samhörighet att berätta något som gör en annan människa glad - grunden för vänskap - att känna att vi hör ihop - och att vi kämpar åt samma håll. Kanske får jag veta det i alla fall - bakvägen och genom andra - och naturligtvis blir jag glad ändå - men nånting hände på vägen.

Jag undrar - är det rädsla för reaktionen som hindrar att man berättar - bygger vi upp egna murar som hindrar oss - eller beror det helt enkelt på tanklöshet?

Vänskap är något väldigt unikt - och det blir vad vi gör det till.
Genom att bidra med inre tankar och privata upplevelser kan vi stärka banden vi har och visa att vi är viktiga och betydelsefulla för varandra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar