tisdag 15 november 2011

Bio - One day

Kärlek är komplicerad - speciellt om man ska skildra den på film.
Det erfor jag igår när jag äntligen kom iväg på bio för att se "En dag".

Vad enkelt allt vore om pojke möter flicka - de blir kära - får barn - och lever sen lyckliga i alla sina dagar. Fast då vore det istället ingen bra film - för inget skulle hända - inget att berätta - inga slutsatser att dra.
Så frågan är: - vad är det som gör en film bra?  - är det handlingen? - är det skådespelarna? - är det slutet?
Kan en film vara bra även om det är ett sorgligt slut? Kan en film vara bra, om den baseras på en bok som man redan läst och som man faktiskt tyckte var bra?

Okej - det blev många frågor.

Filmen var bra - men med sorgligt slut.
Man vet liksom hela tiden att personerna är ämnade för varann - men livet synkar inte - de är liksom aldrig i fas med varann.
Livet rullar på - och när de till sist efter 20 år äntligen hittar varann - säg den lycka som består - jag tror ni fattar.

Hursomhelst - det var bara en film - och Anne Hathaway är otroligt vacker att se på.

3 kommentarer:

  1. Helt okej film. Dålig historia...
    *enligtnyman*

    SvaraRadera
  2. Tack för en mysig kväll i alla fall :-)

    SvaraRadera
  3. Tack själv gumman - jag hade också trevligt - och jag tycker filmen var bra :)

    SvaraRadera