fredag 9 december 2011

Lurad

Trodde i min enfald - att snön som föll häromdagen skulle slaska bort - men ack så fel jag hade.
För att inte tala om all snö som har vräkt ner nu inatt - verkar som alla experter ändå till sist fick rätt i sina profetior.

 

Förmodligen har ni dragit slutsatsen att jag är en riktig vinterhatare efter alla mina tidigare uttalanden om snö och nederbörd - men så är riktigt inte fallet. Kanske dags att klargöra det här och nu.
Egentligen gillar jag vinter - och jag tycker verkligen att snölandskap är bland det finaste som finns.
Jag är ju faktiskt uppvuxen i Dalarna - och i Mora hade vi riktiga vintrar när jag var liten. Vi byggde snögrottor och tände snölyktor - åkte skidor och snörade skridskor. Dagarna när termometern nådde under 40 - fick vi bara vara ute 15 minuter i taget för att inte förfrysa näsa och fingrar.
Det var vinter på riktigt det!!

Problemet här nere i Närke verkar vara att vi ligger i nån slags gråzon för vinterväder. Det typiska är att det vräker ner snö i två dagar - vilket resulterar i panikslagna bilförare - ryggskott pga snöskottning - akuten fylls av människor med benbrott - och när veckan är slut har allt ändå regnat bort. Kvar är en grå sörja - vattenpölar - och illusionen om att det vita skulle lysa upp vår tillvaro.
Sen börjar eländet om igen - och slutar inte förrän framåt mars/april.

Allt skulle bli så mycket enklare om vädret kunde bestämma sig - att om det snöar - låt det då få ligga kvar så det blir vinter på riktigt. Då kanske vi skulle kunna lära oss att ploga gatorna så det går att passera - kanske slippa huvudvärken flera gånger i veckan pga väderomslagen - kanske rentav leta fram gamla pjäxor och skidor och njuta av fina vinterdagar.
Kanske skulle vintermånaderna bli en enda stor njutning istället för en lång bergochdalbana av hopp och förtvivlan.

Kontentan av mina reflektioner blir därför - jag hatar inte vinter - jag är bara oerhört bekväm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar