fredag 16 december 2011

Hus

Har roat mig med att kolla runt på lite "byggahus-sidor" idag. Längtan efter att få bo i eget hus finns i mig sen länge - samtidigt som jag är oerhört nöjd med min lägenhet. Det är en väldigt kluven känsla!!

Egentligen är jag ju en riktig lantolla - uppvuxen på landet - utan skolskjuts och ica. Storstadsflicka blev jag först när jag landade i Örebro - (om det nu verkligen kan räknas som storstad) - men är man uppvuxen i en fäbod blir det lätt kulturkrockar om det finns mer än 10 personer på samma gata. Tycker ändå att jag acklimatiserat mig ganska bra. Kanske beror det på att landet ändå inte så långt borta i form av lantstället och torpet - och att jag under många år hängde i stallet hos hästarna.

Men skulle nån ändå mot all förmodan undra - är jag i grund och botten en "bo-på-landet" tjej - de rötterna tror jag aldrig går att radera bort.
Jag kommer på mig själv att flera gånger i veckan kolla in saluhusen på Hemnet - men inser att alltför många inte passar in i mina ramar för hur ett hus ska vara. Antingen är de för små - för stora - för renoveringbenägna - för långt borta - för nära - och alltför dyra. Just nu verkar det som om alla hus ska var moderna funkishus oxå- vilket jag inte alls gillar.

Mina drömmars hus ser ut så här - men det kommer tyvärr aldrig att bli till salu.
Därför sitter jag och drömmer mig bort genom att surfa på byggsidor. Fördelen är ju att man kan skräddarsy en planlösning som passar ens egna behov. Dessvärre behöver man en tomt att bygga på - och frågan är var den ska ligga - är det här i Örebro - eller är det någon annanstans?
Många frågor att fundera över - fortsätter drömma ett tag till.

Det här i alla fall huset som ligger bäst till just nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar