söndag 6 mars 2011

Någon annanstans

Vem är det egentligen man skriver för när man bloggar på nätet??

Är det i första hand för sig själv som ett substitut för dagbok eller nåt liknande - eller är det för att alla - vänner, familj och bekanta ska ha koll på vad man gör?
(Inte att förglömma alla anonyma som blir länkade till sin sida, och som man aldrig får reda på vilka de är eftersom det saknas kommentarer.)

Mina funderingar börja ta fart när en av mina favoritbloggare här på nätet annonserade att hon tänkte sluta skriva - ta en paus - och eventuellt återuppta skrivandet  först till våren/sommaren - fast då i en annan skepnad.
Kom på mig själv att känna saknad över att inte kunna fortsätta följa hennes funderingar och tankar - främst för att hon lever ett så annorlunda liv än det jag har - och då känner jag henne ändå inte personligen.

Är det inte så att vi alla innerst inne är lite av "stalkers" även om det är av ädla motiv?? 
Nätet har gjort det så enkelt ha koll på båda kända och okända människor genom bloggar och uppdateringar  - att vi nästan har lättare för att umgås genom knapptryckningar på datorn än i verkliga livet. Skrämmande tanke!!

Hursomhelst kommer jag sakna att läsa om väderobservationer, hundliv och stillheten i lapplands fjälltrakter. Det fick mig att längta efter den tunga ryggsäcken och de milsvida vidderna i en fantasisk miljö som fjällen faktiskt inbjuder till.



Bilden har jag lånat från hennes blogg och hoppas att det är ok.

1 kommentar: