måndag 27 juni 2011

Rubiks kuben

Måste bara få göra ett litet inlägg om Rubiks Kuben - denna fantastiska lilla uppfinning.

När jag växte upp på 80-talet skulle alla ungar ha en egen kub - lära sig lösa den -  för att sen ha interna tävlingar och fixa den på tid. Och ni vet ju hur det är med inlärda betéenden man lärt sig i unga dar -(ungefär som att lära sig cykla)- har man en gång lärt sig det - då sitter det i benmärgen. Färdigheter som man i vuxen ålder kan ta fram för att imponera *ler*

Roade mig med att googla lite på kuben - och fick fram upplysningar om att "mina skills" är långt ifrån värda att ens nämnas - vissa människor tar det här med Rubiks kuben på största allvar. Världsrekordet på att lösa alla sidor ligger på 7.87 sekunder och även om jag tränade häcken av mig så skulle jag aldrig klara den på så kort tid.

Hursomhelst - kuben är publikfriare. Släng fram den på bordet och den håller folk sysselsatta i timmar.
Bra att ha en regnig dag när man inte har nåt speciellt att göra.


3 kommentarer:

  1. Jag ska banne mig lära mig jag också!

    SvaraRadera
  2. såg du han som vann talang på tv4?! helt galet bra gjort.

    SvaraRadera
  3. hehe - ja - han var grym!!!

    SvaraRadera