måndag 13 augusti 2012

Olympiska Spelen 2012

OS i London är till ända.

Nu blir det till att vänta fyra år igen innan sommar OS i Rio går av stapeln.
Frågan är - Hur ska vi överleva??
Man har ju vänjt sig vid - att så fort man sätter på TV:n så är det tävlingar i någon form och faktum är att jag har gillat det.
Kom på mig själv med att sitta och titta på sporter jag annars inte ens skulle ägna en tanke - ett sådant exempel är BMX. Vuxna människor på små minicyklar - i rafflande heat på färdiglagd bana.
Väldigt intressant!!

Sverige som nation fick tydligen godkänt för sina insatser med sina 8 medaljer - fördelade på 1 guld, 4 silver och 3 brons. Av dessa kände jag bara till 2 st till namnet innan OS - Sara Algotsson och Handbollslandslaget. I grenar där vi var givna medaljkandidater - typ simning och banhoppning - lyste däremot framgångarna med sin frånvaro - vilket visar hur farligt det är att vara upphaussad innan ett stort mästerskap.

Mina personliga favoriter i detta OS får ändå bli Usain Bolt som nummer 1. Han bara flyger fram på löparbanorna och gör det med ett leende. Man kan inte annat än gilla den pojken. Som nummer 2 kommer sveriges Lisa Norden som bjöd på en fantastisk uppvisning i triathlon. Hon vann en silvermedalj med minsta möjliga marginal - och var uppriktigt glad för det. Fantastiskt!! Juan Martin del Potro får bli min nummer 3. Han nådde inte riktigt ända fram till medalj - men pressade i semifinalen världsetten i tennis - Roger Federer - till tidernas längsta tresetare med siffrorna 19-17. Åh vad jag hade önskat att han gick segrande ur den fighten - det hade han verkligen varit värd. Underhållning på hög nivå!!





När man sitter och tittar på OS - är det inte utan att man börjar fundera vilken gren man själv bäst skulle ha platsat i - jag menar det är ju 4 år kvar till nästa OS - man kanske ska börja välja inriktning :).
Vissa sporter går ju fetbort på en gång - simning till exempel - har ingen teknink och skulle
sjunka som en sten.
Marathon domineras av athleter från sydligare världsdelar - skulle alltså inte ha en suck.
Stavhopp går omedelbart bort eftersom jag inte klarar höjder - får svindel när jag står på en stege.
Seriöst tänkt får det nog bli nåt i stil med kula eller diskus - de tanterna ser ju åtminstone ut som jag rent kroppsligt - så där kanske man ändå skulle ha någon chans. Bara jag får träna lite så.......:)

Min uppmuntrande man höll med genom att säga: - "ja det kanske vore nåt, för i längdhopp har du ju ingen chans. Du får inte upp tillräckligt med fart och sen kommer du att sjunka i gropen som en bomb. Gränsfall att det blir utslag på richterskalan där alltså"
Ja vad säger man - nog för att jag triggas av utmaningar - men det ligger nåt i det han säger.

Kram på er/L



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar