tisdag 15 februari 2011

Peter "Foppa" Forsberg

Har jag berättat att min familj är hockeynördar - ok, då gör jag det nu. Det kan vara allt från den allsvenska hockeyklubben här i Örebro till Elitserien med Modo i spetsen. Men framförallt allt gäller det en viss Foppa Forsberg och hans äventyr i Colorado. Som jag nämnt tidigare har diskussionen gått het här hemma angående huruvida hans fot ska hålla eller inte. Nu visade det sig dessvärre att den inte gjorde det - och vid en tårfylld presskonferens förklarade en tagen Forsberg att han lägger av med all hockey.
Jag kan bara tänka mig vad det kostar att ta ett sånt beslut - något som var så vardagligt och viktigt under en så lång period av hans liv, att det på riktigt ÄR hans liv - och sen bara sluta. Inte för att man vill - utan för att kroppen säger ifrån. Karln börjar ju faktiskt närma sig de fyrtio - han är ingen ungdom längre. Det faktumet måste kännas tungt.

Blir lite ledsen när jag ser reportage och läser svarta rubriker i stil med att "FOPPA ÄR SLUT" - ungefär som att hans liv är slut bara för att han slutar med hockey. Tvärtom - det är nu livet börjar. Livet som innebär att njuta av allt han åstadkommit - att få åka på semester med sin flickvän och uppleva saker tillsammans - skaffa barn - slippa pressen från en hel hockeyvärld och funderingar på comebacker. Det unnar jag honom verkligen - att få bara vara.

Jag medger att jag inte är något hockeyorakel - jag är bara gift med en hockeytokig man och mamma till en hockeytokig tjej- så visst har jag fått min dos av hockey och Foppa genom åren. Jag har följt med på Modomatcher och sett Foppa spela live - jag erkänner villigt att killen är begåvad och jag förstår till fullo att fans världen över höjer honom till skyarna. Ishockey är en lagsport och man blir aldrig bättre än vad sitt lag prestererar - det är en sanning. Foppa därmot hade förmågan att lyfta ett helt lag - bara av finnas till, skapa utrymme och lyfta fram sina lagkamrater. Det är nog det som gör honom så stor,  i kombination med ödmjukhet och glädjen att få spela hockey.

Här hemma kommer han att vara kung för lång tid framöver!!

4 kommentarer:

  1. å du är min drottning

    SvaraRadera
  2. Sista stycket : AMEN!

    SvaraRadera
  3. skönt o slippa honom :)

    SvaraRadera
  4. ja. Det är fritt och upp till var och en att tycka och tänka - tack för kommentarer.

    SvaraRadera