söndag 4 mars 2012

Sälen - Mora

JÖRGEN BRINK

vasaloppsvinnare
tredje gången gillt
imponerande
rekordfart - 3.38.41



Klockan ringde kl 07.50 på söndagsmorgonen - alltså 2 timmar efter att jag gått och lagt mig efter jobbet - men är det nåt man inte kan missa med vasaloppet så är det starten. Det är lika magiskt varje gång att se hur 15.800 skidlöpare ger sig iväg på den långa turen.
Och vilket fantastiskt väder - strålande sol och perfekta spår. Kan inte bli mycket bättre.
Man borde ju satsa på att åka Vasaloppet - åtminstone en gång i livet - framför allt när man kommer från Mora och är uppvuxen med hela alltet.

Rekordfart ja - Tror det var Jonna som konstaterade segertiden - att elitåkarna kör 9 mil skidor på samma tid som jag kör 3 mil på.
Fast å andra sidan har de inga bromsklossar före sig i spåret - ingen väntan i utförsbackarna på de stackare som inte vågar åka, utan som tar av sig skidorna och går ner istället för att åka - egna vätskekontroller och inga sönderplogade spår.

Hade jag de förutsättningarna skulle jag nog också åka lite fortare *ler* - fast å andra sidan är det just det som är charmen med Tjejvasan - att få trängas - att småle lite åt alla olika stilar i spåret - och känna glädjen över att köra ikapp någon med lägre startnummer - att heja på varann  - och att kunna ta rygg när man trött.

Hursomhelst - all heder åt Jörgen Brink som segrade för tredje gången på raken.


2 kommentarer:

  1. jaja 9 mil på ungefär 1 timme mindre än vad jag drog av 3 mil på ;) Det är VÄL bra ;p hihi

    SvaraRadera
  2. Vi konstatderade samma sak här hemma - men jag tycker att vi båda var jätteduktiga. Nästa år kör vi ännu fortare :)

    SvaraRadera