torsdag 14 november 2013

Sommar i P1

Har man inte tillfälle att lyssna på Sommarprogrammen när de direktsänds på sommaren - finns alltid möjligheten att lyssna på sändningarna via Sveriges Radios app på mobiltelefonen.. En synnerligen smart funktion som jag har utnyttjat de senaste dagarna. I vanliga fall är jag en trogen boklyssare - vet i ärlighetens namn inte hur många böcker jag läst ut på betald arbetstid - men nu i perioden mellan två böcker - kände jag för att bryta av och lyssna på något annat.

Musiken i inslagen är förkortade - vilket gör att varje program inte är längre än 45-50 minuter. Denna veckan har jag hunnit med att lyssna på 5 olika sommarprogram. Spännande - små livsnoveller - och intressant hur olika man kan välja att utnyttja upp sina minuter i etern.

Den som starkaste intrycket på mig av de fem - var utan tvekan Christian Gidlund. Ingen kunde väl ana - trots vetskapen om lång framskriden cancer - att bara några månader senare skulle han få somna in. Ett fantastiskt starkt program om kampen mot en odräglig sjukdom och glädjen över att leva. När han läste upp brevet till sitt barn han aldrig kommer att få - då fick jag stanna bilen och torka tårarna.

Livet kan vara grymt på andra sätt - det fick Martin o Johan erfara - som blev fast i Etiopien i 438 dagar - dömda till 11års fängelse för terroristbrott - när de som journalister försökte beskriva situationen i den stängda och konfliktfyllda Ogadenregionen.

Övriga personer jag lärde känna lite bättre var: Lisa Nilsson, Sarah Dawn Finer och Özz Nujen.
Var och en intressanta på sitt sätt - och alldeles utmärkta sällskap i jobbarnatten.



Hmmm - Undra vad jag skulle välja att berätta om jag fick chansen till ett alldeles eget sommarprogram???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar