måndag 4 november 2013

Hjälmarbaden

Jag är så oerhört glad över digitalkamerans existens i kameravärlden. Idag var jag nere i Hjälmarbaden och fortsatte mina övningar på långexponering. Det blev bara 52 kort. Häromkvällen när jag var nere vid Engelbrektsholmen smällde jag av över 120 kort på bara 30 minuter.

Kommer ni ihåg hur det var förr - man fick välja mellan antingen en 24 eller 36 rulle - och skulle man fota svartvitt var det speciell rulle som oftast var dyrare. Sen fick man lämna in fotorullen på framkallning. Fotoquick som fanns i gamla Åhlensvaruhuset gjorde det på en eller två timmar - men oftast skickade man in rullen till nåt fotolab nere på västkusten och fick tillbaka korten samma vecka. Inte ens säkert att alla korten var bra - men man hade möjligheten att få dubbla kopior - och så var släkten nöjd och belåten för lite uppdateringar. Väldigt praktiskt när man hade småbarn!!

Idag kan det istället vara bekvämt att ha alla kort på datorn. Man sätter in minneskortet från kameran - och vips är allt överfört och man kan visa upp sina bilder. Dessvärre - har charmen med att bläddra i ett fysiskt fotoalbum också försvunnit på det viset.

Jag försöker med jämna mellanrum skicka in mina databilder för framkallning - men bara de jag tycker är riktigt snygga. Jag har ett album som jag försöker fylla. Dessvärre har jag hamnat lite på efterkälken och har alldeles för många kort att sortera och klistra in. Men skam den som ger sig.

Här kommer nu lite bilder från Hjälmarbaden.











4 kommentarer:

  1. Så otroligt fina bilder alltså:-) elin

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med min dotter. Du är oerhört duktig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära svägerska!!
      Glad att du fortfarande kikar in.
      Känner bara att jag snöat in på lite LE - håller på att testa mig fram.

      Massor med kramar/L

      Radera