söndag 17 maj 2015

Söndagsfunderingar

Ibland brukar jag sitta och fundera hur livet kommer att bli när jag och herr Nyman har vår egen lilla täppa att husera på. Det gör jag idag - när regnet strilar och himlen är grå.

Ett liv där man inte behöver vara instängd i sekelskifteslägenheten och höra hur grannarna kör tvättmaskinen och spelar hög musik på stereon.

Nej - ett liv på landet med utrymme för hela släkten - för stora middagar - och där alla känner sig välkomna.

Vi ska ha en liten dansbana och bjuda in till spelmanskvällar där vi snurrar runt i en hederlig gammal vals - för att sen låta ungdomarna visa oss hur både bugg och street-dance fungerar.

Jag drömmer om hagar med hästar och får - och på gården ska hönsen få ströva fritt och picka i sig de kvarglömda smulorna.

Jag målar upp en bild av vajande sädesfält och blommande vallmo. Björkarna som susar i vinden och picknick korgen som står redo på verandan.

Barfota barn med skrubbsår på knäna - lortiga fötter och en oändlig nyfikenhet.

Katten som kommer och stryker sig mot benet och som gärna visar upp sina ungar.

Det är bra med drömmar - det gör att man inte slutar kämpa för det man tror på. Vetskapen att man faktiskt kan påverka slutbilden man har i sitt sinne. En del val är lätta - medans andra är svårare och tar längre tid. Man får möta problem som man måste lära sig att lösa - grusade förhoppningar tar bort glädjen och det blir inte alltid som man man tänkt sig från början. Det kan vara nog så jobbigt.

Samtidigt är det bra att stanna upp i nuet och vara glad och tacksam för det man har. Att hälsan fortfarande fungerar någorlunda - att man har ett jobb att gå till varje dag och att man har en liten familj som man trivs med. Det är inte alltid självklarheter - och blickar man för långt framåt kan missa mycket utmed vägen.
Det svåra är att ha balans - och det är väldigt individuellt var den gränsen går.

Jag gör mitt bästa i att hitta mina marginaler - och just ikväll njuter jag av nuet med att kunna spåna fritt om framtiden. Inte alls dumt  - faktiskt!!

Bjuder på några härlig fårbilder som jag tog häromdagen ute vid Kåvi Herrgård strax utanför Örebro. Lika förskräckta som nyfikna - och de undrade naturligtvis vad det var för figur som ålade i gräset utanför staketet.

Ha en fortsatt trevlig Helg!!!





2 kommentarer:

  1. Fina tankar... passar bra att läsa på en blåsig söndag i december. Älskar fåren❤🐑

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för din gulliga kommentar - och förlåt för min sena respond. Bloggen har legat lite i träda - även om det är min föresats att sparka igång den igen.
      Kul att du tittat in.

      /Lisa

      Radera