fredag 6 februari 2015

Skebäcks Vårdcentral

Det är inte ofta - praktiskt taget aldrig - som jag använder min blogg för att hänga ut någon enstaka individ. Men just idag ska jag göra ett undantag. Det här inlägget tillägnar jag nämligen kvinnan i receptionen på Skebäcks Vårdcentral - som jag under gårdagen kom i kontakt med på telefon när jag hade lite funderingar kring en faktura som jag fått med posten. Den här gången var det NI på vårdcentralen som hade gjort fel - och jag ville bringa klarhet i fallet.

Jag vet inte vad du heter - du presenterade dig inte med namn när du svarade - men om du av någon anledning skulle hamna här på min sida och läsa det här inlägget - gissar jag att du ändå känner igen dig. För som du bemötte mig i telefonen - det karaktäriserar inte någon med gott patientbemötande eller god serviceanda.

Kanske hade du en dålig dag - eller så kanske du hade kraftig PMS vad vet jag - problemet var kanske att du inte hade sovit tillräckligt många timmar (den förklaringen har jag nämligen fått tidigare på just nämnda vårdcentral - men då av en trött läkare med sjuka barn).

Att vara serviceinriktad innebär att man social och positiv - företagets ansikte utåt - och att ge en god service ska vara en självklarhet. Att man är stresstålig brukar dessutom  vara en högt värderad egenskap.

Om man i sitt arbete kommer i daglig kontakt med andra människor -  i det här fallet patienter -  oavsett om mötet är per telefon eller direkt öga mot öga - måste man kunna lägga personliga intressen och problem på sidan om och uppträda på ett korrekt och proffsigt sätt. Som patient kan jag naturligtvis ha förståelse för att ni också är människor med bättre och sämre dagar - men i det här fallet bestämde du dig för att inte lyssna - utan ansåg att dina patienter framför luckan var viktigare.

Du ska i alla fall ha stort TACK för att du till sist makulerade min faktura - men dit hade vi ju kunnat komma utan att bli ovänner - eller hur?
Hursomhelst hoppas jag att du kommer  på bättre tankar och ser livet lite ljusare - kanske kommer du rentav att orka vara lite trevligare mot nästa patient som ringer till dig med sina funderingar. Annars är det nog läge för att söka dig en ny arbetsplats.

Ha en bra dag!

Ps/insåg att jag faktiskt skrivit ett litet inlägg om Skebäcks Vårdcentral vid ett tidigare tillfälle. Mina erfarenheter av denna vårdcentral är alltså ingen engångsföreteelse/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar