tisdag 2 september 2014

Svamp

Det sägs vara ett rikligt svampår i år - åtminstone om man gillar KarlJohan-svamp.

Själv är jag ju en hängiven kantarellentusiast - och det var med den förhoppningen - att fylla korgen till bredden fylld med gula kantareller som jag idag äntligen drog till skogs.

Luften var klar - solen sken - och Herr Nyman bidrog med trevligt sällskap.

Men jag blev besviken. Det första vi möttes av var timmerbilen som lastade timmer från min svampskog. Nästan allt var jämnat med marken - och sånt blir man inte särskilt glad av. Skörden av svamp minimerades per omgående - även om skogen trots allt levererade många andra sorter som jag inte kan namnet på.

Det känns lite dumt att testa sig fram - vissa sorter äter man bara en gång *ler*

Det positiva att nämna är i alla fall att trattisarna är på ingång. Hittade faktiskt en hel del - även om de var för små just nu för att plockas.

Ser inte bättre ut än att det blir en repris ut i skogen.
Heja Höst!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar