tisdag 24 december 2013

Long time - no se

Hej igen!!

Känns som det var en evighet sen jag skrev nåt här på bloggen - fast det egentligen bara är dryga månaden sen sist. Nåja - jag tänker inte komma med massa förklaringar och ursäkter för mitt frånfälle - bloggen ska vara rolig och berikande - och har man inte något sådant att delge ska man låta bli.

Lite som ändå hänt - är att snön kom med buller och bång - för att några dagar senare försvinna. Oerhört tråkigt om ni frågar mig - jag har ju faktiskt en Tjejvasa att träna inför. Jag skulle verkligen behöva lite preparerade skidspår  för att komma iform och hitta balansen på skidorna. Återstår visserligen några veckor tills det är dags - så vi får hoppas att vädret ger med sig och skapar lite vinter. Lite ironiskt träffade jag på en rullskidåkare intill parken som jag och fransmannen brukar leka i häromdagen - han tyckte nog själv att han var lite malplacerad när han stakade fram i jultrafiken.

Jag hade ändå turen att hinna med en vända till Hjälmarbaden för att fota lite snö när den ändå låg kvar de få dagarna. Man får vara glad för det lilla medan man väntar på det stora - eller hur??


Jag har också hunnit med att göra en dagsutflykt till Stockholm för att hälsa på min syster. Hon bor ju egentligen några mil utanför huvudstaden - men med jämna mellanrum försöker vi ändå träffas - och då passar det oerhört perfekt att träffas inne i stan. Egentligen är syftet med våra resor att träffas och prata av oss - sitta på nåt fik och uppdatera oss på livet medan vi njuter av en caffelatte - men de senaste gångerna har vi ändå bokat in nåt litet kulturellt för hitta på nåt annorlunda. Vid tidigare tillfällen har vi besökt Drottningholm, fjärilsmuseet och Halwyska museet för att nämna några - men nu stod Stockholm Stadshus på tur. Vi fick intressant guidning av kunnig indendent - prövade på att gå in den beryktade trappan ner till blå hallen - för att sen njuta av väggdekorationerna av guldmosaik i gyllene salen. En oerhört magnifik byggnad - med en hel massa intressant historia för den som känner sig nyfiken.

Fortsatte sen vidare till gamla stan och mysig restaurang för vårt fortsatta skvaller och uppdateringar.


Jag gör mitt bästa för att fortsätta hitta fina motiv att fota. Tog en liten rundtur här i Örebro för att hitta något intressant. Det slutade med "en studie i reflektioner" - vilket i sig inte är så svårt eftersom vår berömda svartå rinner genom hela stan. Har man dessutom lite tur med vädret - är halva jobbet redan gjort. Det blir liksom bara att zooma och trycka på avtryckaren. Dessutom är det ju en fantastisk bonus att husen inne i city fortfarande är så välbevarade och vackra. Rena rama konstverken i sig. Inte alls svårt att hitta motiv att föreviga.


Anna och Johan Olsson har skrivit och gett ut en bok. Den heter "Våga välja eget spår" och handlar i första hand om längdskidåkning - att hitta motivationen - och vad som krävs för att lyckas bli nummer ett. Men också hur man kombinerar detta med ett vanligt familjeliv - att kunna ta vara på stunderna tillsammans trots ett strikt och inrutat schema. Johan är fortfarande aktiv - och som en av sveriges bästa längdskidåkare vann han femmilen på VM i Val Di Fiemme efter en heroisk soloåkning. Han tilldelades Svenska Dagbladets bragdmedalj och är självklart nominerad till Jerringpriset. Anna har numera lagt skidkarriären på hyllan efter framgångsrika resultat och var också hon en av sveriges bästa skidåkare.

Boken är lättsam - en riktig "må-bra-bok" - och varvas med både personliga kommentarer och foton från familjealbumet.
Så det jag egentligen ville säga var - att jag köpt en bok och som jag just nu håller på att läsa. Ett boktips helt enkelt - för dig som är intresserad av längdskidåking - varvat med motivation och glädje.

Ja just det - jag har ett signerat exemplar av boken :)


Till sist vill jag bara avsluta med några bilder från mitt älskade Lindholmen. Drog ut dit en eftermiddag när solen höll på att gå ner - och effekten lät inte vänta på sig. Jag bara älskar solnedgångar - och kommer aldrig att kunna se mig mätt.


Jag tänker inte lova något - men jag hoppas inte att dröjer lika länge igen - innan inspirationen infinner sig för några livstecken här på bloggen.
Lite röda dagar i filofaxen innebär lite ledigt för min del. Jag kommer att dra från stan och njuta av lite ledighet - och faktiskt unna mig att vara lite lat.
Tills vi hörs och ses - ta hand om er och glöm inte andas.

1 kommentar:

  1. Härligt att du är tillbaka!! Jag har saknat dig.... Hoppas, hoppas att vi kan ses snart.
    Svägerska i norr skickar en stor kram och önskar dig o mannen en skön ledighet.

    SvaraRadera